Vyberáme kvalitnú elektronickú čítačku kníh. Majte stovky kníh vo vrecku

,

Nič nenahradí pocit čítania z naozajstnej papierovej knihy. Občas je ale nepraktické ju niekam nosiť alebo voziť – je jednoducho veľmi veľká a ťažká. Ak vás tento problém trápi, poobzerajte sa po čítačke kníh. Neváži takmer nič a uložíte do nej celú knižnicu. Ako ale vybrať tú najlepšiu? Poradí vám ako na to.

Princíp fungovania čítačiek je veľmi jednoduchý, nie je potrebné sa niečoho báť. Na internete zakúpite e-knihu, ktorú potom stiahnete do čítačky. Jediné, na čo si dajte pozor, je správny formát e-knihy (viac o tom, sa dozviete v ďalšej časti článku). A akonáhle ju máte v čítačke, môžete začať čítať. Vďaka špeciálnym displejom, ktoré tieto zariadenia majú, vyzerá text ako keby bol naozaj vytlačený na papieri.

E-Ink

Najdôležitejšou vlastnosťou každej čítačky je jej displej. Pri nákupe by ste mu mali venovať najviac času. Ideálne zvoľte tzv. E-Ink displej. Ten je vyrobený technológiou elektronického atramentu, s ktorou budete mať pocit, že čítate z papiera. Na rozdiel od LCD displejov sa ten s E-Ink neleskne a šetrí vaše oči.

Aj medzi E-Ink čítačkami sú rozdiely v kvalite zobrazenia. Staršou technológiou je E-Ink Pearl. Tá má o niečo horšie vlastnosti ako novšia E-Ink Carta. Pri tej je text lepšie vykreslený, má lepší kontrast a rozlíšenie. Je tiež samozrejme drahšie.

Nasvietenie či podsvietenie displeja

S osvetleným displejom môžete čítať kdekoľvek a hlavne kedykoľvek. Pri nákupe si skontrolujte, či kupujete čítačku s nasvieteným alebo podsvieteným displejom. Rozdiel medzi nimi je väčší, než by vás napadlo. S podsvieteným displejom sa stretnete pri telefónoch alebo tabletoch. Ten nasvietený funguje na inom princípe – svetlo je umiestnené na hornej strane čítačky a smeruje k textu. Teda nevychádza zospodu displeja a nesvieti vám priamo do očí. To znamená, že je šetrnejšie k vašim očiam.

Čítačky s nasvietením sú drahšie. Ponúka sa otázka, či sa oplatí do nich investovať. Ak vás neobmedzuje rozpočet, tak neváhajte, určite bude spokojní. Naopak, ak nechcete minúť toľko peňazí, pokojne siahnite po čítačke bez akéhokoľvek osvetlenia. Bude ešte viac pripomínať skutočnú knižku. Čítať budete môcť cez deň a večer si jednoducho rozsvietite lampičku.

Výdrž batérie

Batérie čítačiek sú skvelé. Na rozdiel od telefónov vydrží pokojne až 4 týždne. Nie je to toľko tým, že sú vybavené impozantnou batériou, ale tým, že disponujú minimom dodatočných funkciách a E-Ink spotrebováva batériu iba v momente, keď otáčate stránku. Pri nákupe si neobstarávajte model, ktorý nevydrží na jedno nabitie aspoň 2 týždne alebo 5 000 otočených strán (aj tak sa občas udáva výdrž batérie u čítačiek).

Akonáhle bude treba čítačku nabiť, robí sa to štandardným spôsobom, teda pomocou microUSB kábla. Ten nájdete priamo v balení. Nie všade ale nájdete adaptér do zásuvky a budete musieť nabíjať cez počítač. Alebo si adaptér zohnať inde.

Formáty kníh

Kúpiť e-knihu nie je nič zložité. Hľadajte buď na internetových kníhkupectvách alebo v špecializovaných e-shopoch. Výhodou je, že e-knihy sú oproti tým papierovým výrazne lacnejšie. Po zakúpení sú tiež hneď k dispozícii, teda žiadne čakanie na doručenie. Najčastejšími formátmi e-kníh sú EPUB, PDF a MOBI. Najrozšírenejší je formát EPUB, v ňom nájdete všetky knihy. MOBI je dostupný na modeloch Amazon Kindle. Najhoršie pre e-knihy je PDF formát. Niektoré čítačky ho nedokážu dobre zobraziť. Ak máte knihy v tomto formáte, preveďte ju pomocou internetových konvertorov do EPUB alebo MOBI.

Dovednosti

Zveřejněno

22. 1. 2024